Samenwonen en trouwen

Samen verder. Samen een toekomst opbouwen. Leuk én spannend!

Zo’n besluit verandert uw leven. Ook in juridische zin. Wat er precies verandert, hangt af hoe u samen verder gaat. Gaat u ‘gewoon’ samenwonen, trouwen of kiest u voor een geregistreerd partnerschap? Voor elke samenlevingsvorm gelden specifieke wettelijke regelingen. Bij ‘gewoon’ samenwonen blijven bijvoorbeeld alle bezittingen en schulden automatisch apart. Gaat u trouwen dan blijven al uw persoonlijke bezittingen en schulden die u vóór het trouwen heeft van u. Bezittingen en schulden die u na het trouwen krijgt, zijn van u samen. U trouwt dus niet meer in algemene gemeenschap van goederen. Volgens de wet trouwt u per 1 januari 2018 in beperkte gemeenschap van goederen. Het kan ook anders. Maar dan moet u dat wel regelen. Dat hoeft u niet alleen te doen, wij helpen u graag.

Samenwonen zonder te trouwen of zonder een geregistreerd partnerschap

U deelt lief en leed, een (koop)huis en toch bent u volgens de wet in veel gevallen niet samen als u ‘gewoon’ samenwoont. Als u uit elkaar gaat, kunt u bijvoorbeeld geen alimentatie van elkaar eisen. Mocht een van u overlijden, dan heeft u misschien geen recht op een partnerpensioen en uw koophuis wordt (deels) eigendom van uw partners familieleden, de wettelijke erfgenamen. Dat soort vervelende verrassingen voorkomt u door het opstellen van een samenlevingscontract. Het is de meest complete en officiële manier om afspraken te maken.

Regel het goed samen, stel een samenlevingscontract op

Koopt u een huis, begint u een eigen bedrijf of is er een kind op komst, informeer dan hoe u het samen het beste kunt regelen. Voor nu en voor later. Wij vertellen graag welke mogelijkheden u heeft. Het opstellen van samenlevingscontract op maat is onze specialiteit.

Tip!

Wilt u het na uw overlijden ook goed geregeld hebben, stel dan een testament op. Wat krijgen bijvoorbeeld uw kinderen en uw familieleden als u overlijdt? En wat uw partner? Met een testament laat u ze verzorgd achter en voorkomt u gedoe over uw nalatenschap.

Trouwen, met of zonder huwelijkse voorwaarden

‘Ja’ zeggen tegen elkaar betekent dat alle bezittingen en schulden die u na het trouwen krijgt van u samen zijn. Zo staat het sinds 1 januari 2018 in de wet. Wilt u dat niet? Bijvoorbeeld omdat u een eigen bedrijf heeft, stel dan huwelijkse voorwaarden op. In uw huwelijkse voorwaarden legt u precies vast wat van wie is.

Huwelijkse voorwaarden opstellen, voor of tijdens het huwelijk

Het opstellen van huwelijkse voorwaarden is maatwerk. Wat is het gezamenlijk vermogen en wat blijft privé? Wat gebeurt er als een van u overlijdt of als u uit elkaar gaat? Deze en andere vragen over uw persoonlijke situatie bespreken wij uitgebreid. Als duidelijk is hoe u het precies samen wilt regelen, leggen wij uw wensen vast in uw huwelijkse voorwaarden.

Al getrouwd?
Ook dan kunnen wij uw huwelijkse voorwaarden opstellen.

Algehele gemeenschap van goederen?
Wilt u in algehele gemeenschap van goederen trouwen dan kunt u dit met het opstellen van huwelijkse voorwaarden realiseren.
Alle bezittingen en schulden worden dan automatisch van u samen.

Al een tijd samen?
Uw levenssituatie kan veranderen waardoor uw huwelijkse voorwaarden niet meer kloppen. Bijvoorbeeld omdat u een kind krijgt of een eigen bedrijf begint.

Mochten uw gezamenlijke afspraken niet meer in balans zijn, dan is het verstandig om uw huwelijkse voorwaarden te wijzigen. Wij helpen u daar graag bij.

Geregistreerd partnerschap, partnerschapsvoorwaarden opstellen

Net zoals bij een huwelijk zijn bij een geregistreerd partnerschap de bezittingen en schulden die u na het trouwen krijgt van u samen.
De bezittingen en schulden die u voor het geregistreerd partnerschap had blijven van u privé. Als u het anders wilt regelen, dan kunt u partnerschapsvoorwaarden opstellen. Het opstellen of wijzigen van partnerschapsvoorwaarden kan op elk moment. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.

Tip!

Brochure over Samenwonen en trouwen

Alles over wat er volgens de wet geregeld is bij samenwonen, trouwen en geregistreerd partnerschap, en wat u zelf kunt bepalen leest u in de brochure Samen verder (bestand opent in een nieuw scherm). De brochure is een uitgave van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). Ons kantoor is lid van de KNB.

Waarom De VriesVellenga Leenknegt Notarissen inschakelen?

• ondersteuning op maat
  • snelle levering van betrouwbare notariële akten
  • realtime inzicht via uw online dossier
  • ruime ervaring als notaris in meerdere rechtsgebieden