Verenigingen en stichtingen

Verenigingen en stichtingen kunnen voor diverse doeleinden en met diverse redenen worden opgericht. Vaak hebben zij doelstellingen op het gebied van sport, maatschappij of cultuur, maar commerciële doelen komen ook voor. Het opstellen van statuten is dan ook een maatwerkkarwei waarbij onze leden van de sectie rechtspersonen u graag van dienst zijn.

Wist u dat…
een gewone gift aan een goeddoelinstelling (zogeheten ANBI = algemeen nut beogende instelling) aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting, waarvoor een plafond en een drempel geldt alsmede dat een periodieke gift aan een goeddoeling aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting zonder drempel en plafond, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan. En dat een gift aan een culturele ANBI extra aantrekkelijk is, omdat deze niet voor 100% maar voor 125% aftrekbaar is als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Wilt u meer weten over het oprichten van een rechtspersoon ter verkrijging van een ANBI status of schenken aan een ANBI neem dan gerust contact met ons op.

Heeft u vragen over Verenigingen en stichtingen?

mr. Susanna Kolk
Kandidaat Notaris